Ajatus minuudettomuudesta tuntuu
lähtökohtaisesti järjettömältä. Se on vastoin meidän
päivänselviä kokemuksiamme. Lisäksi siihen liittyy vavisuttava pelko.
Minuuden puuttuminen tuntuisi tuhoavan
elämämme koko perustan. Joutuisimme ajattelemaan kaikki
mielipiteemme uudestaan. Kaikki mitä tietäisimme
turvallisentuntuisella varmuudella, asettuisi kyseenalaiseksi.
Ja ennen kaikkea: jos en elä tätä
elämää itseäni varten niin ketä sitten?
Ei ihme, että valaistuminen tuntuu
niin mahdottomalta, vaikka kirjoissa täysin selkokielellä sanotaan,
mitä meidän kuuluisi tehdä.
Meidän tulisi vain valaista minuutemme
perukoita myöten ja ajaa ulos kaikki lepakot. Tajuntamme kaipaisi kevätsiivouksen. Myös monet synnynnäiset käsityksemme
joutaisivat roskakoriin... edellyttäen siis, että haluamme kohdata
totuuden. Se ei ole ilmiselvää, että haluamme.
Todellisuudessa elämisen vaikeus
Totuuden kanssa elämiseen liittyy
monia hankaluuksia. Totuus ei aina ole meidän puolellamme. Se ei
tunnu ystävältä. Se vittuilee päin naamaa.
Totuus on ok, niin kauan kuin se ei ala
käsittelemään minun persoonani vajaavuuksia. Se on
epämiellyttävää, enkä erityisesti tänään ole sillä tuulella.
Jos jätettäisiin se itsetutkistelu seuraavaan kertaan, en ole nyt
valmis – mutta valaistumiseen olen totta kai valmis, vaikka heti!
Vähän samalla tavalla kuin joillakin
on taipumusta merisairauteen, minä epäilen että minulla on
taipumusta minäsairauteen. Alan voida pahoin aina kun minuuttani
keinutellaan. Haluan aina tuntea, että egoni seisoo tukevalla
jalustalla.
Totta kai. Kukapa haluaisi, että hänen
huonot puolensa tuotaisiin päivänvaloon? Meillä on kaikilla on
tietty oma reviiri ja vaikka joku saattaakin tulla
kosketusetäisyydelle niin minuuteen asti ulottuva alastomuus tuntuu
hieman liian radikaalilta.
Myötätunto (ala Mahayana)
Minuuden kohtaamisen pelko ja kammo
minuudettomuutta kohtaan on helpompi voittaa läsnäolevan
myötätunnon kautta kuin tonkimalla sisuskaluja.
Minuuden hirmuvalta on murennettava
asteittain. Minuuttamme on pikemminkin venytettävä kuin
supistettava. Se tarkoittaa rakkauden piirin laajentamista.
Minuus itsessäni voi raottua ja
hälvetä, koska kohdistan myötätuntoni muihin, en itseeni.
Vähitellen alan tajuta, että minätietoisuus muissa on yhtä
todellinen. He aistivat kuten minä, he tuntevat kuten minä – ja
he ovat yhtä lailla peloissaan.
Minun itseeni kohdistama kiintymys ei
ole mitenkään ainutlaatuista. Kaikissa asuu sama itsetietoisuus ja
sama itserakkaus. Ajattelemme mieluusti, että yksityinen itserakkautemme on oikeutettu, koska se on yleisinhimillinen taipumus - mutta tähän juuri sisältyy individualistinen ristiriita, jota emme tahdo havaita. Olen yksilö, ja minulla on siihen oikeus, koska kaikki muutkin saavat haluta samaa.
Hurjinta on oivallus siitä, ettei
heikkouksistani vapautettu minuuteni mitenkään eroaisi muiden
minuudesta. Jos tietäisimme, muistaisimme ja osaisimme samat asiat –
siis jos meitä koskisi samat rajoitukset – me olisimme saman
tiedostamisen ilmiön kukintoja. Jos egomme laitettaisiin laatikkoon,
me emme tunnistaisi omaamme. Minätietoisuudellamme ei ole väriä
tai hajua, josta sen tunnistaisimme. Siihen ei ole kirjailtu nimeä
tai tunnuskoodia.
Tämä kaikki tietenkin johtuu vain siitä, ettei mitään
erillistä laatikkoon laitettavaa minuutta ole olemassakaan.
Minuutemme on kuin lepatava liekki. Niin kauan kun riittää
tunteiden, aistimusten ja ajatusten polttoainetta, liekki lepattaa.
Minuutemme on virtausta tietyn elämäntarinan uomassa.
Tarina itsestäni jota sepitän itselleni
Persoonallisuutemme tarina on
tyylitelty ja hyvin pitkälti fiktiivinen. Se on katkonainen ja
epämääräinen, mutta kuvittelemme sen sisältävän kiinteän
ytimen, koska meillä on nimi ja tunnistettavat kasvot. Tietty
historia sitoo yhteen syntymämme ja kuolinhetkemme, vaikka
kehossamme jokainen atomi olisi vaihtunut.
Joskus ihmiset, jotka kadottavat
muistinsa onnettomuudessa, kadottavat myös kiinteän kokemuksen
minuudesta. Minuus voi pirstoutua myös skitsofreniassa tai
mystisessä kokemuksessa. Meditaatio ja tietyt huumeet voi tehdä
omituisia asioita todellisuudentajullemme ja minuudelle, joka on yksi
sen ulottuvuus.
Olen useita kertoja elämässäni
istunut tyynyllä ja unohtanut itseni. Kun sanon näin, voivat sanani
tarkoittaa kymmeniä eri asioita. Olen tunnistanut omat kokemukseni
useista kristillisten mystikkojen sekä buddhalaisten mestarien
kuvauksista. Kokemuksia on monenmuotoisia ja niiden ajallinen kesto
sekä syvyys on vaihdellut.
En ole välttämättä kyennyt
palaamaan samaan tilaan, mutta olen kokenut myöhemmin jotain eri
tavalla pysäyttävää, valaisevaa, huojentavaa, ilostuttavaa,
pyörryttävää, pirstovaa, yhteen kokoavaa tai muuten vain
ihmeellistä. Useimmat kokemuksistani eivät ansaitse nimitystä
”kensho”, saati sitten ”satori”, vaikka toisinaan olen
kokenut perusteellisemman muutoksen. Maailma on näyttänyt
erilaiselta, pysyvästi.
Yleisin meditaatiokokemukseni on
tarkoittanut jonkinlaista äärettömän äärelle joutumista.
Spinoza kutsui tätä nimellä ”maailman näkeminen iäisyyden
valossa.” Normaalit aika- ja mittasuhteet ovat kadottaneet
merkityksensä.
Koin tällaisia äärettömyyden
kohtaamisia jo yläasteiässä, kun katselin tähtitaivaalle ja
ihmettelin galaksien etäisyyttä ja kosmoksen suunnattomuutta. Siitä
jäi pysyvä jälki myös minuuteeni. Väitän, että tähtitieteen
ansiosta olen voinut helpommin myöntyä oman minuuteni
vähäpätöisyyden ajatukseen – ja myös kohdata kuoleman
väistämättömyyden. Olen myös kokenut ”tyhjyyden” käsitteen
vähemmän vastenmieliseksi.
Henkisyys ja tiede
Tiede, kristinusko ja buddhalaisuus
puhuvat osittain samoista asioista. Sitä on vain joskus vaikea
huomata, kun ne puhuvat toistensa päälle. Ne käyttävät samoja
sanoja eri merkityksessä ja niillä on samoista tajuntamme ilmiöistä
erilaisia nimityksiä.
Kristitty saattaa sanoa, että pyhä
henki on täyttänyt runouksessa hänen koko tietoisuutensa
rakkaudella. Buddhalainen puolestaan saattaa sanoa, että on
saavuttanut tilan, jossa hänen sisälleen on syttynyt rakkaus
kaikkia eläviä olentoja kohtaan. Näille tiloille on monia
nimityksiä.
Kristityillä on pyhimyksensä,
buddhalaisila bodhisattvansa. Kummallakin on suuri joukko erilaisia
poikkeusyksilöitä, tai ”hyvää tarkoittavia hulluja”, jotka
ovat nähneet näkyjä, puhuneet kielillä, kuohuttaneet ihmisiä
hyvien tapojen vastaisilla teoillaan sekä näännyttäneet itsensä
askeesissa.
Tietyt poikkeavat tajunnantilat
mahdollistavat maailman kokemisen toisenlaisessa valossa ja
tavallisille ihmisille viisaat puheet voivat olla silkkaa mystiikkaa.
Hyvin harva osaa erottaa toisistaan tavallista kylähullua ja
valaistunutta profeettaa – mutta sitten, kun pyhyyden merkit oppii
tunnistamaan, niitä alkaa tunnistaa kaikissa uskonnoissa ja kaikissa
kulttuureissa.
Sutra sinne ja sutra tänne
Jotkin vaikeiksi väitetyt kirjoitukset
ovat täysin päivänselviä, jos on itse kokenut saman
tajunnantilan. Kun hieman yli 20-vuotiaana luin Ydinsutran,
kyynelehdin ja hypin korkealle ilmaan, koska se oli niin kaunis
kiteytys asioista, jotka olivat minulle jo jonkun aikaa olleet
sanaton sydämen totuus. Tekstissä kaikki loksahti kauniisti
kohdalleen, ja tunnistin heti mistä puhuttiin. En ollut tiennyt jo
tietäneeni sitä kaikkea.
Suhde runouteen ja uskonnollisiin
teksteihin on usein tällä tavalla kaksijakoista. Jotkut imaisevat
sanat itseensä ilman mitään vastustusta. Dharma on kuin
suprajohdetta, ei ole mitään kitkaa. Toiset eivät tajua
ensimmäistäkään sanaa.
Ydinsutra, Timanttisutra
sekä pari muuta tekstiä ovat levinneet nopeasti monelle
kielelle. Itselleni ne ovat harvinaislaatuisia kirjoituksia sikäli,
ettei minun tee mitenkään mieli kiistää niiden arvovaltaa.
Ajattelen, että Ydinsutra esittää varmempia totuuksia kuin
Newtonin lait.
Minuuden kohtaamisen kannalta tämä on
tärkeää, koska näen konkreettisesti, että henkilö, joka on
kirjoittanut Ydinsutran, on kuolemastaan huolimatta syntynyt
uudelleen. Hänen oivalluksensa uhmaa aikaa. Jokainen ydinsutran
äärellä ilostuvan lukija on alkuperäisen kirjoittajan
jälleensyntymä. On oikeastaan hyvä, ettemme tiedä kirjoittajasta
sen enempää.
Kuolen, ja sama oivalluksen hetki
toistuu siitä huolimatta, koska tekstillä on se voima. Suuri taide
kykenee tällaisiin ihmetekoihin. Se nykäisee katsojansa ja
kuulijansa irti nykyhetkestä ja liittää hänet osaksi sukupolvien
ketjua. Tiettyjen sävellysten soidessa tunnen kuinka sulaudun osaksi
eläytyvän yleisön merta. Kun minä huokaisen, kaikki muutkin
huokaisevat. Yksilöllisyyteni hämärtyy.
Minäharha on evoluution tuote
Minuudenkokemus on kehittynyt
evoluutiossa suojelemaan yksilö ja hänen läheisiään. Ihmisen on
syytä pelätä kuolemaa, koska hän on niin monimutkainen ja
kyvykäs. Ei ole syytä antautua helpolla, koska me pystymme
vastaamaan niin mahtavia haasteisiin ja vastustamaan uskomattomia
vastoinkäymisiä.
Ihminen on sitkeä ja periksiantamaton.
On väärin sanoa, että hän olisi vain itsekäs, koska hän ei ole.
Itsensä suojeleminen on myös perheen suojelemista. Perhettä
koskevan rakkauden voi laajentaa koskemaan sukua, kansaa tai
syntymättömiä jälkipolvia – jopa kaikkea elollista.
Itseensä käpertynyt minuus on
traaginen, eikä luonto ole tarkoittanut, että ajatteluvoimamme
kohdistuisivat vain itsesäälissä vellomiseen.
Modernin ajan yksilöllisyys on monella
tapaa näköharha. Yksilö voi hyvin, jos hän kokee olevansa osa
yhteisöä. Mielenterveys ja ystävyys ovat melkein yksi ja sama
asia. Enemmistö itsemurhaajista ja koulusurmaajista ovat kroonisesti
yksinäisiä.
Ihmisen on vaikeinta olla huolissaan
itsestään. Kun ihmissuhteet toimivat, ihmiset pitävät huolta
toinen toisistaan. Yksin jäänyt ihminen alkaa pian laiminlyödä
terveyttään, sillä olemme kaikkein sokeimpia huomaamaan vaaran
merkit itsessämme.
Ilman minää ei ole kuolevaista minää
Ennen kaikkea itsensä unohtamisen arkisuus koskee
kirjoittamista ja muuta taiteen tekemistä. Ei kukaan vain itseään
varten näkisi sellaista vaivaa. Vaikka mielessäni ei olisikaan ketä
tiettyä vastaanottajaa, ajattelen aina kirjoittavani täydelliselle ystävälle.
En
murehdi siitä, etteivät useimmat ymmärtäisi tai välittäisi.
Kirjoitan sinulle, koska uskon lujasti, että olet todellinen. Olet
joutunut käsittelemään saman pelon. Olet lukenut tänne asti,
koska olet juonut samasta elämän maljasta.
Ja niin kauan kuin puhetta on, ja
sanoja on, ja katseita on, ja kosketusta on, ja rakkautta on, ja
keskinäistä ymmärrystä on, se on ikuisen elämän malja.
Lopuksi:
Buddhalainen etiikka kohtaa länsimaisen
Minuuden ilmiö jälleensyntyy
kaikkialla missä on inhimillistä kommunikaatiota. Minuus ja sinuus
ovat tapoja olla ymmärrettävästi samaan aikaan.
Minuuden ylittäminen on työlästä ja
sosiaalisesti vieroksuttua ja jopa vaarallistakin, mutta tietyn
kynnyksen ohitettuaan näkökulmat muuttuvat. Ajattelun on
mahdollista liikkua universaalilla tasolla ja päätöksenteko voi
koskettaa kaikkia.
Eivät miljoonat ihmiset murehtisi,
elleivät he tuntisi tulevien sukupolvien hätää ja muistaisi
aistit ylitttävien (transsendentaalisten) lähimmäistensä
puutetta. Omasta ilostaan on vaikea iloita
aidosti, jos tietää sen olevan muilta pois moninkertaisesti.
Immanuel Kantin kategorinen imperatiivi on heijastus melko yleisestä älyllisestä ja henkisestä tarpeesta ajatella suurta kokemusta ja elää jotakin itseään suurempaa varten. Ymmärrän itse velvollisuusetiikan pitkälti velvollisuudeksi syntymättömiä ja näkymättömiä kohtaan. Tämä muotoilu ei ole mitenkään kovin kaukana nykyaikaisesta maailmankansalaisen ekologisuuden "reilun kaupan" logiikasta:
Toimi aina niin, että oma toimintasi miljardikertaiseksi monistettunakin edistää ja ylläpitää elämää. Mieti mitä tapahtuisi jos kaikki noudattaisivat samanlaista elämäntapaa.
Kantilaisen etiikan suurin heikkous oli mielestäni siinä, ettei Kant osannut perustella sääntöä hengellisestä motiivista käsin - tai yhdistää sekulaaria filosofiaa ja sen hetkistä kristillistä eetosta. Hän turvautui lopulta hypoteettisiin oletuksiin Jumalan olemassaolosta.
Buddhalaisuuden kautta utilitaristinen etiikka ja hengellinen kutsumus on helpompi sovittaa yhteen. Tarvitsee vain nähdä, että kaikissa elävissä olennoissa jälleensyntyy sama minuus.
Jokainen tiedostava olento on itselleen minä, eikä huomisen minä-itse ole yhtään sen konkreettisempi kuin uutislähetysten spekuloima nälkäinen lapsi. Kummankin kokema kärsimys ja ilo on yhtä todellista, yhtä todentuntuista transsendentaalille minuudelle.
Ja nyt tarkoitan realistisella transsendentalismilla kahta samaan aikaan pätevää näkökantaa:
a) Minun oma minuuteni on katkonainen ja sepitteellinen. Geenini kannustavat minua suosimaan sitä minäkokemusta ja maailman tiedostavaa subjektia, joka on ymmärretty täksi tietyksi minäolennoksi. Tämä on oletusarvoinen näkemys todellisuudesta, vaikka tilanteen voi määritellä myös toisin: minun huomisen tietoisuuteni sisältö ja koostumus on ihan muuta kuin nykyminä. Miksi haalisin kaiken onnellisuuden fiktiiviselle huomisen minälle, jos voi jakaa rakkauteni muille olennoilla ja sitä kautta edistää suurempaa määrää onnellisuutta.
b) Transsendentaalisen tietoisuuden kautta nykyminän tai huomisen minä-itsen onnellisuuden vesittää se, jos tiedän vähentäneeni jonkun toisen onnellisuutta. Kantilainen velvollisuutetiikka on perusteltua sitä kautta, että myötätuntoinen ja rakastava tietoisuus voi nauttia syvemmin myös omasta onnestaan. Kristityt sanoisivat, että tällöin omatunto on puhdas. Buddhalaiset sanoisivat, että ihmisellä on hyvää karmaa. Kyse on yhdestä ja samasta asiasta: jaetun onnen moninkertaistumisesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti